Vaarklaar maken schip: Deel 2

Acht dagen klussen aan boord van de Josephina Maria
 
Na de eerste fase van vaarklaar maken, stond er een nieuwe missie voor de boeg: acht dagen intensief klussen om de Josephina Maria verder klaar te maken voor het echte werk. De klussenlijst was eindeloos, maar de prioriteiten waren duidelijk: de mast en de kluiverboom moesten geplaatst worden.
 
We begonnen om 09.00 uur met frisse moed. Om 14.00 uur stond de mast fier rechtop en zat ook de kluiverboom op zijn plek. Maar vanzelf ging dat allemaal niet. Twee wandspanners bleken muurvast te zitten en moesten met het nodige geweld vervangen worden. En het gat voor de kluiverboom? Dat moest opnieuw worden uitgevoerd na een reparatie aan het onderste deel. Toen dachten we dat we klaar waren… tot we merkten dat de traveller ring ontbrak. Na drie dagen zoeken vonden we die gelukkig terug, verstopt op een totaal onverwachte plek.
 
Daarna was het tijd voor de techniek. Henk, van Jachtservice Zuiderbaan, kwam aan boord om zijn magie te doen. Uren werk gingen erin, maar uiteindelijk werkte alles zoals het hoort: de windmeter, dieptemeter, plotter en autopilot waren allemaal vernieuwd en operationeel.
 
Tijd voor een motorproefvaart! De instrumenten moesten worden gekalibreerd, evenals het kompas. Maar natuurlijk ging er nog iets mis: de windmeter gaf verkeerde waardes. Henk dook opnieuw in de pakkist, letterlijk. Na twintig minuten priegelen vond hij het probleem: een verkeerd aangesloten draadje. En toen… werkte alles.
 
De Josephina Maria komt steeds dichter bij het moment dat ze écht los kan. Elke dag brengt haar een stap dichter bij nieuwe avonturen op het water. Nu was – en helaas ís – het nog wachten op de kookplaat, de nieuwe accu’s en de marifoon. Dat wordt hoogstwaarschijnlijk pas volgende week geïnstalleerd. In de tussentijd is er gelukkig nog genoeg te doen: 
  • We hebben nieuwe landvasten in gebruik genomen (minder zwaar, zodat ook kinderen ze kunnen hanteren)
  • Het aangebrachte plastic in de gaffelvork vervangen door origineel tuigleer (mijn eigen masterpiece!), e
  • Twee nieuwe teak tafels voor in de kuip in ontvangst genomen.
  • Het grootzeil en de fok aangeslagen, de reeflijnen erin
  • Kleine scheurtjes in het teakdekgerepareerd
  • Alle dekafvoeren nagelopen en schoongemaakt,
  • Daarnaast zijn we op zoek gegaan naar zeilmakers voor nieuwe huiken (hoezen) voor de koekoeks en hebben we de binnenverlichting verbeterd.
  • En last but not least: de beide gastenhutten zijn schoongemaakt en van nieuw beddengoed voorzien.

En als je denkt dat je haast klaar bent, komen er natuurlijk weer nieuwe dingen op de lijst. Zoals: een nieuwe brandblusser, een vlaggetouw, de fenders oppompen, handgrepen van teak zoeken en monteren (een boot slingert immers…), en steeds weer spullen verplaatsen totdat het eindelijk goed voelt.

De Josephina Maria leeft. En wij ook.
 
Solo varen: de eerste mijlen onder eigen hand
Op zaterdag 22 maart was het zover: de eerste echte proef in het ‘wild’. In mijn eentje voer ik de Josephina Maria door het binnenwater van Workum, langs drie bruggen en door de sluis. Alles verliep soepel, en het gaf een bijzonder gevoel  – een schip dat reageert op jouw hand, jouw keuzes.
 
Een paar dagen later, op woensdag 26 maart, volgde het eerste echte overvaren: van Workum naar Hindeloopen. De zon scheen, het water lag er prachtig bij, en de Josephina Maria gleed moeiteloos vooruit. Alles werkte, alles klopte. Het is altijd een genot om een schip te varen dat zich zo lekker door het water beweegt. Dat verraad de vakmanschap an de schepen architect.!
 
Dat was zo’n moment waarop je beseft: dit is pas het begin…Een uurtje later lag het schip vast in haar vaste ligplaats in Jachthaven Hindeloopen. En toen volgenden weer twee klusdagen :-).
 

Verwante Artikelen

Vaarklaar maken schip: Deel 1

Voordat het vaarseizoen begint moet elk schip vaarklaar gemaakt worden. Normaal al een flinke klus maar als je, zoals wij, van schip wisselt is dit een soort mini verhuizing! Nadat we het onderwaterschip van een nieuwe verflaag hebben voorzien kom ze het water in. Maar dan begint het pas..

Eerste zeil proefvaart met dochters

Het moment waar we zo lang naar hebben uitgekeken is eindelijk daar: voor het eerst hebben we de zeilen gehesen! Met flink wat krachtwerk kregen we ze omhoog—dat mag in de toekomst wel wat soepeler verlopen—maar even later stonden het grootzeil, de fok én de kuiver er fier bij. En jawel, het schip begon daadwerkelijk vaart te maken!

Reacties